אנה בולנה

מאת גאטנו דוניצטי
 

"ההישג הגדול ביותר של אנה נטרבקו מאז ביצועה ל"לה טרוויאטה" בזלצבורג 2005"
(הניו יורק טיימס)

אופרה והיסטוריה

האופרה "אנה בולנה" מאת דוניצטי מספרת את סיפורה של אן בולין, אשתו השנייה של הנרי השמיני, מלכת אנגליה החל משנת 1533 ועד הוצאתה להורג בשנת 1536. חייה הקצרים של אן בולין היו מלאי דרמה ושערוריות ולכן מהווים בסיס מושלם לדרמה אופראית. האופרה מתמקדת בתקופה האחרונה של חייה, כאשר בעלה, המלך, מואס בה ובוחר לעצמו כבר את רעייתו הבאה, אחת מבנות הפמליה של אשתו, ג'יין סימור.

כל שנותר כדי להגשים את תאוותו, הוא להיפטר מאשתו הנוכחית והמיותרת. סימור באופרה אכולת ייסורים על בגידתה במלכתה, אך אין לה ברירה, אלא להיענות לחיזוריו האגרסיביים של המלך (מה גם שבסתר ליבה היא מתאווה לכתר ואולי אף למלך עצמו). אנה לעומת זאת, עומדת בגבורה ובכבוד מול חיזוריו של אהובה משכבר הימים, הלורד פרסי. למרות שאנה שומרת על כבודה שלה ועל כבוד המלך, היא מואשמת על ידי המלך בבגידה ונידונה למוות בהוצאה להורג.
האופרה, מספרת אמנם את סיפורה ההיסטורי של אחת מנשותיו של הנרי השמיני, אך עלילתה משלבת פרטים היסטוריים וביוגרפיים מחייה של אן בולין האמיתית, עם פרטים נוספים, אשר נועדו לעצב את היצירה על פי הכללים האסתטיים של אופרת "בל קנטו" האופייניים לתקופה של דוניצטי (בהקשר זה יש לציין את כותב הליברית, פליצ'ה רומאני, מהמשוררים והליבריתנים הבולטים באיטליה במאה ה-19).

כך למשל נוסף תפקיד מכנסיים (זמרת בתפקיד נער), של צעיר המאוהב בסתר במלכה (בדומה לכרובינו, הנער השובב באופרה "נישואי פיגרו" מאת מוצרט). תפקיד המכנסיים נועד להוסיף ליצירה מימד קליל, של נאיביות, תמימות וכן לשמש כדמות שללא כוונה ובהחלט לאסונה, יודעת יותר מדי פרטים על הדמויות האחרות.  

כיאה לאופרה בסגנון ה"בל קנטו" כוללת היצירה שלושה קולות נשיים בעלי אפיונים שונים: תפקיד ראשי לסופרן דרמתי קולורטורה (כולל סצינת שגעון לקראת סוף העלילה), זוהי אנה בולנה, תפקיד גדול נוסף למצו סופרן קולורטורה, זוהי ג'יין סימור, בעלת הקול החם והחושני, סופרן לירי קל, זהו הנער סמטון התמים, ושלושה תפקידים לקולות גבריים:
אנריקו, הוא הנרי השמיני בעל קול הבריטון, הלורד פרסי, בעל קול הטנור הלירי הוא אהובה מהעבר של אנה והבס הוא אחיה של אנה, אשר הוא זה שבסופו של דבר מביא לאסונה הנורא. כך מאזן דוניצטי באופן מושלם בין הקולות השונים ויוצר גלריה רב גונית הבאה לידי ביטוי בעיקר בתמונת הפינאלה המתבקשת, רבת המשתתפים, בסופה של המערכה הראשונה.

 

Untitled-1_0000s_0002_Anna Bolena 2.jpg

נבחרת זמרים יוצאת דופן

הפקה זו של בית האופרה הממלכתי וינה, מהווה נכס אופראי חשוב ונדיר. ראשית, יש לציין שהאופרה המצויינת הזו, אשר הועלתה בבכורה ב1830 במילאנו, ופרסמה לראשונה את שמו של דוניצטי, מבוצעת מעט מדי ונדיר מאד למצוא ביצוע כל כך מושלם ליצירה זו.

אנה נטרבקו ואלינה גרנשה מושלמות בתפקיד היריבות/נאמנות בתפקידים הראשיים. הופעתן החזותית המרשימה וקולותיהם הנפלאים והמרגשים לא יותירו אף צופה אדיש. סצנת הדואט של אנה בולנה וג'יין סימור במערכה השנייה "המעמסה על ראשו של אלוהים" ("Sul suo capo aggravi un Dio") מתחרה בביצוע זה בדואט המפורסם של נורמה ואדלג'יזה באופרה "נורמה" מאת בליני  ("נורמה" הוצגה לראשונה במילאנו שנה אחרי "אנה בולנה". הליברית של "נורמה" נכתבה אף היא בידי רומאני, כך שאין פלא שישנה זיקה מסויימת בין שתי היצירות).  בנוסף אליהן, הופעתו של אילדברנדו ד'ארקנג'לו בתפקיד אנריקו בוטחת ומלאת עוצמה. לגלריה מרשימה זו מצטרפת ללא קושי גם זמרת הסופרן אליזבת קולמן, בתפקיד המכנסיים של סמטון, אשר הוכרזה כ"תגלית האמיתית" של הפקה זו

אוולינו פידו, מהמנצחים החשובים של המאה ה-21 לרפרטואר ה"בל קנטו", שואב נגינה של עידון יוצא דופן מתזמורת האופרה הממלכתית של וינה, וזו תומכת בקאסט הזמרים המצויין, אשר מיטיב לבטא את הדמויות לא רק בשירה, אלא גם במשחק אצילי ומלא הוד, התואם את ההפקה המאופקת והמרהיבה של הבמאי אריק ג'נובז ואת התלבושות התקופתיות המרשימות של לואיסה ספינטלי.

להצטרפות

הירשמו לשירות העדכונים שלנו - דעו על תוכן חדש לפני כולם!
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

in cooperation with Unitel

כל הזכויות שמורות לחברת עמי אלה תקשורת בעמ