האיטלקיה באלג'יר

מאת רוסיני
מפסטיבל זלצבורג

בכיכובם של

 צ'צ'יליה ברטולי בתפקיד איזבלה

מנצח: ז'אן-כריסטוף שפינוזי

במאים: משה לייזר ופאטריס קורייה

אופרה?! זה מצחיק אותי!

מה אתם חושבים כשאתם שומעים את המילה "אופרה"? כבד? איטי? טרגי? מוות? נהפוך הוא! פרוייקט "רואים משם – שומעים מכאן" ממשיך להפתיע את הצופים. הפעם, בנוסף לביצוע מוזיקלי מופתי, זמרים מהשורה הראשונה והפקה בימתית מהממת, יוכלו ליהנות הצופים גם מקומדיה קלילה ומלאת הומור. כן, לצחוק באופרה. הכינו את הממחטות. אתם הולכים לבכות מצחוק.

ג'ואקינו רוסיני (1868-1792) הוא מלחין מצחיק. מבחינה סגנונית, האופרות שלו שייכות לזרם ה"בל – קנטו" האופייני לאופרות האיטלקיות במחצית הראשונה של המאה ה-19. בסגנון זה האידאל הוא השירה הוירטואוזית ומלאת הקישוטים, המפגינה את יופי הקול והשירה (בל = יפה, קנטו = שירה), אך בניגוד לשירה הדרמתית/טרגית באופרות הדרמתיות (למשל ב"לוצ'יה די למרמור"/דוניצטי, אשר מוקרנת אף היא במסגרת הסדרה "רואים משם – שומעים מכאן"), רוסיני מלחין בל קנטו מצחיק.

 

המוזיקה של רוסיני ידועה בזכות שמחת החיים שבה, הקלילות. היא תזזיתית, עירנית, שופעת אנרגיה, שמחה, אושר ותחושת ספונטניות. רוסיני מתזמר נפלא. הוא יוצר "דיאלוגים" בין כלי התזמורת, וה"שיחה" שביניהם הולכת ומתפתחת בהדרגה הן בעוצמה והן בתאוצה. התוצאה היא "אפקט הקרשנדו" הנודע של רוסיני, שגם הוא משעשע ומהנה.

המוזיקה המשעשעת ומלאת ההומור חוברת לטקסטים שנונים, המבוססים על הקומדיה האיטלקית, שמקורותיה בקומדיה דל ארטה. דמויות מוחצנות, קיצוניות, קריקטוריות, ומצבי קונפליקט משעשעים בין דורות, בין תרבויות, בין המינים.

"האיטלקיה באלגי'ר" היא קומדיית מצבים. שלושה גברים חושקים באישה אחת. גבר אחד הוא מוסטפה, האלג'יראי, שמואס באשתו (ובכל הנשים האחרות בהרמונו האקזוטי) וחושק במאהבת איטלקייה חושנית ותוססת. גבר שני הוא טדאו המזדקן: האיטלקיה מתייחסת אליו כאל דוד טוב ונאמן, אבל לו יש חלומות משלו... השלישי הוא לינדורו הצעיר והיפה. מאהב איטלקי ראוי לאיזבלה, הלא היא היא האיטלקיה הנחשקת. הדרך לזרועותיו של לינדורו רצופה מהמורות והתנגשויות משעשעות, שבמרכזן המפגש הבינתרבותי: איטליה ואלג'יר.

הבמאים משה לייזר ופאטריס קורייה הם במאים ותיקים ומוערכים בעולם האופרה. השניים מביימים יחד החל משנת 1983 ויצרו הפקות רבות לבתי אופרה מובילים.  בהפקה זו של פסטיבל זלצבורג היוקרתי, יצרו השניים חגיגה אקזוטית רלוונטית, מעודכנת ומאד משעשעת. הבימוי עשיר והבמה צבעונית ומלאת חיים, שימוש בסלפסטיק ואפקטים בימתיים מעשירים את הבימוי ומוסיפים "פלפל" ליצירה המשעשעת ממילא.

הביקורת מהללת – "צ'צ'יליה ברטולי היא מאסטר קלאס בשירת רוסיני"

פסטיבל זלצבורג ידוע כאחד מפסטיבלי האופרה האיכותיים ביותר בעולם. זמרים כוכבים מופיעים בפסטיבל זה באופן תדיר והקהל נוהר בהמוניו, הכרטיסים יקרים, ולמרות זאת נמכרים עד האחרון. אך אפילו במסגרת איכותית שכזו, גלריית הזמרים ששובצה להפקה זו של "האיטלקיה באלג'יר" היא מהמרשימות באיכותה.

 

בראש הליהוק עומדת צ'צ'יליה ברטולי (אשר החל משנת 2012 מכהנת גם כמנהלת האמנותית של פסטיבל האביב בזלצבורג). ברטולי היא זמרת מצו סופרן.

היא נולדה ברומא בשנת 1966 וגדלה בבית מוזיקלי. אמה, היא המורה שלה לפיתוח קול וברטולי הופיעה לראשונה כסולנית כבר בגיל 9 בבית האופרה של רומא. לברטולי הישגים מרשימים, שהיו יכולים לפאר קריירת חיים שלמה, אך היא רשמה אותם בביוגרפיה שלה עד גיל 30.

כבר בשנות העשרים לחייה הופיעה בפסטיבל הארנה בורונה, בבית האופרה של פריז, במטרופולין אופרה ניו יורק, בבית האופרה של ציריך, בבית האופרה לה סקאלה מילאנו ועוד.

 

במקביל לקריירה מזהירה בבתי האופרה והפסטיבלים החשובים בעולם, ברטולי יזמה, הפיקה וביצעה כמה פרויקטים מרשימים וחשובים בתחום המוזיקה הווקאלית. הראשון שבהם היה פרוייקט "VIVA Vivaldi" בו הקליטה אריות של המלחין אנטוניו ויואלדי, שעד לפרוייקט זה של ברטולי, בשנת 1999, היה ידוע בעיקר ביצירה אחת "ארבע העונות".

 

ההקלטה של האלבום הובילה לסדרת קונצרטים מדוברים, אשר חשפו את יצירתו הווקאלית הנפלאה של ויואלדי לקהל הרחב. פרוייקט נוסף ביוזמתה והפקתה, אשר גם זיכה אותה בפרס הגראמי לשנת 2011, הוא הפרוייקט "Sacrificium" שבו הקליטה את הרפרטואר האופראי שהולחן במאה ה-18 לזמרים מסורסים.

 

ברטולי, בעלת המנעד הקולי המרשים והקולורטורות (קישוטים קוליים) הוירטואוזיות, הקליטה רפרטואר שכמעט ונכחד, נוכח האתגר הקולי האדיר אשר נדרש לביצועו.

בניו יורק טיימס נכתב על הופעתה של ברטולי:

“The role of Isabella is sung to perfection by Cecilia Bartoli – a clever, independent woman with an adventurous streak” (The New York Times)

"התפקיד של איזבלה מבוצע בשלמות ע"י צ'צ'יליה ברטולי- אשה חכמה ועצמאית בעלת נטייה להרפתקנות" (הניו יורק טיימס)

לצידה של ברטולי, מופיעים זמרים נפלאים נוספים, נציין מביניהם את אלסנדרו קורבלי, זמר הבריטון הנפלא, אשר הופיע בעבר גם בבית האופרה בתל אביב באופרות אחרות של רוסיני: "לה צ'נרנטולה" ו"הספר מסביליה".

האיטלקיה באלג'יר

דרמה ג'וקוזו (דרמה מבדחת) בשתי מערכות

מוזיקה: ג'ואקינו רוסיני

ליברית (טקסט): אנג'לו אנלי על פי האיטלקיה באלג'יר מאת לואיג'י מוסקה

ניצוח: ז'אן כריסטוף שפינוזי

בימוי: משה לייזר ופאטריס קורייה

משתתפים:

איזבלה – צ'צ'יליה ברטולי  

מוסטפה – אילדר אבדרזקוב 

טדאו – אלסנדרו קורבלי 

לינדורו – אדגרדו רוקה

עלי – חוזה קוקה לוזה 

אלווירה – רבקה אולוורה 

זולמה – רוזה בווה 

להצטרפות

הירשמו לשירות העדכונים שלנו - דעו על תוכן חדש לפני כולם!
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

in cooperation with Unitel

כל הזכויות שמורות לחברת עמי אלה תקשורת בעמ