טוסקה 

מאת ג'קומו פוצ'יני
הפקת מפסטיבל הארנה די ורונה - איטליה 

בכיכובם של

רוג'רו ריימונדי ,פיורנצה קדולינס, מרצ'לו אלוורס

מנצח: דניאל אורן

במאי: הוגו די אנה

 טוסקה היא אחת מגיבורות האופרה הגדולות בכל הזמנים.
 ביצירה ריאליסטית, פוליטית, מותחת ודרמתית עוסק פוצ'יני בעיר רומא של שנת 1800 הנאנקת תחת השלטון השסוע והאלים. ביצוע בימתי מרשים מפסטיבל הארנה די ורונה, בניצוחו של מאסטרו דניאל אורן.

האופרה "טוסקה" הולחנה על ידי פוצ'יני בשנת 1900, אך עלילתה מתרחשת 100 שנים קודם לכן, בשנת 1800, על רקע מלחמות נפוליאון באוסטרים בצפונה של איטליה. על מנת להבין את העלילה, כדאי לדעת כמה דברים על הרקע ההיסטורי. מלחמות נפוליאון בצפון איטליה החלו קצת אחרי המהפכה הצרפתית. 

נפוליאון פיקח על הכח הצרפתי שנלחם כנגד האוסטרים על אדמת צפון איטליה. המלכה קרולין מנפולי (אחותה של מארי אנטואנט) עוד ניסתה להיאחז בשלטון הישן. ב1796 מרבית איטליה היתה תחת שליטתו של נפוליאון למעט רומא, מדינת האפיפיור, וממלכת שתי הסיציליות: סיציליה ונפולי.

ב1789 הוקמה הרפובליקה הרומאית ושליטי השלטון הישן נסו על נפשם לסיציליה. מותו של האפיפיור פיוס ה-6 הביא למינויו של האפיפיור פיוס ה-7, לחידוש כוחה של הכנסייה ברומא, ולחזרתה של המלכה קרולין.

כך קרה שב-14 ביוני 1800, בזמן שבצפון איטליה מתקיים קרב מרנגו, התנהל ויכוח לוהט בקרב הרומאים: האם יהיה זה האפיפיור שיקח לידיו את השליטה בעיר הנצחית, או האם יהיה זה צבא נפוליאון המאיים על רומא מצפון, או שהצבא הנפוליטני הכובש (הנציגות של המלכה קרולין), ימשיך לנהל את רומא כמדינת משטרה.

קרב מרנגו התרחש ב14 ביוני 1800– האוסטרים בראשות מלאס, מול הצרפתים בפיקודו של נפוליאון. תחילה עושה רושם שהאוסטרים מנצחים בשל יתרון מספרי, אך לאחר זמן קצר מביס נפוליאון את האוסטרים והידיעה מגיעה לרומא.

האופרה "טוסקה" שייכת לזרם הריאליסטי ועל מנת לחזק את תחושת המציאות, העלילה ממוקמת בשלושה מקומות אמיתיים בעיר רומא וזמן העלילה קצר ודחוס.

 

"ידיעות" מהשטח על אירועים היסטוריים אמיתיים שהתרחשו בימים אלה בצפונה של איטליה, מחזקות את האחיזה של העלילה במציאות. העלילה של האופרה "טוסקה" מתרחשת בתאריכים 17-18 ביוני, עם קבלת המידע מהחזית הצפונית. באופרה, הברון סקרפייה הוא מפקד המשטרה החשאית של המלכה קרולין, אנג'לוטי וקוורדוסי הם רפובליקנים התומכים בשלטון נפוליאון ובהפיכה שלטונית.

 

וטוסקה? היא אשה מאמינה, שרק מנסה להתחמק בכל דרך ממעורבות פוליטית, אך נאלצת בעל כורחה לקחת חלק בפרשה.

האופרה כתובה ומולחנת כמותחן עשוי היטב, המערכה הראשונה מציבה בקונפליקט את ההסתרה של אסיר פוליטי נמלט מול מיקום המערכה בכנסיה כמקום של רוחניות ואמונה.

המערכה השנייה מתארת חדר חקירות אכזרי, מול עדינות שירתה של טוסקה והמערכה השלישית, נפתחת בצלילים אופטימיים אך מסתיימת בדרמה אדירה. לאורך כל היצירה מתקיימים מתחים וקונפליקטים בלתי פוסקים.

פוצ'יני מלחין את האופרה בדריכות עצומה, כל רגע במוזיקה מתוזמן היטב ובמקרים רבים ההלחנה ממחישה את הקונפליקט (למשל בתחילת המערכה השנייה כאשר בחדר החקירות של סקרפיה נשמעת מבחוץ שירתה של טוסקה בליווי המקהלה). הדואליות ממחישה את הריאלסטיות של היצירה, ומעצימה בו בזמן את הקונפליקטים שבעלילה.

להצטרפות

הירשמו לשירות העדכונים שלנו - דעו על תוכן חדש לפני כולם!
  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

in cooperation with Unitel

כל הזכויות שמורות לחברת עמי אלה תקשורת בעמ